Skip to main content

Mitä tapahtuu, kun 24Koti-hälytysjärjestelmä hälyttää?

24Koti-hälytysjärjestelmän langattomat ilmaisimet yhdessä Securitaksen hälytyskeskuspalveluiden kanssa suojaavat kotiasi mm. murroilta ja tulipaloilta. Tässä artikkelissa kuvailemme kahta erilaista hälytystilannetta ja Securitaksen toimintatapoja niissä.

Esimerkkitilanne hälytyksestä: Hälytysjärjestelmä antaa hälytyksen asukkaiden poissa ollessa

 

  1. 24Koti-hälytysjärjestelmä antaa Securitaksen hälytyskeskukselle ilmoituksen ilmaisimen havaitsemasta liikkeestä.

 

  1. Vastaanottaessamme hälytyksen soitamme välittömästi kyseisen kohteen tiedoissa mainitulle yhteyshenkilölle ja pyydämme häntä kertomaan peruutustunnuksen. Tämä tunnus on sovittu asiakkaan kanssa ennakkoon sopimuksen teon yhteydessä tarkoituksena auttaa meitä varmistumaan siitä, että puhumme varmasti oikean henkilön kanssa. Salasana voi olla sana, lause tai vaikkapa numerosarja.

 

  1. Tavoitettuamme kohteen yhteyshenkilön selvitämme tilannetta poissulkeaksemme vahinkohälytyksen mahdollisuuden. Mikäli asukkaat ovat hälytyksen sattuessa poissa kotoaan, lähtevät vartijamme kohteeseen selvittämään hälytyksen syyn. Käymme tarkastamassa kohteen siinäkin tapauksessa, jos emme ole tavoittaneet kohteen yhteyshenkilöä tai puheluumme vastaava henkilö ei tiedä oikeaa peruutustunnusta.

 

  1. Saapuessamme kohteeseen kierrämme rakennuksen ulkopuolelta ja tarkastamme ovet ja ikkunat havaitaksemme mahdolliset murtoon viittaavat jäljet. Mikäli jokin asia talon ulkokuoressa viittaa murtoon tai havaitsemme liikettä asunnossa, hälytämme aina poliisin paikalle. Mikäli emme havaitse mitään murtoon viittaavaa, voimme tehdä tarkastuskierroksen vielä kohteen sisätiloissakin, mikäli asiakas on luovuttanut meille avaimensa.

 

24Koti-hälytysjärjestelmä räpsii kuvia hälytystilanteesta ja jos hälytysjärjestelmään on liitetty kameravalvontaa, tallentavat nämä laitteet videokuvaa aina hälytyksen tapahtuessa. Saaduista tallenteista voi olla apua hälytyksen syyn selvittämisessä.

 

 

Esimerkkitilanne hälytyksestä: Palohälytin hälyttää perheen ollessa pois kotoa

 

  1. 24Koti-hälytysjärjestelmä välittää Securitaksen hälytyskeskukselle tiedon palohälytyksestä.

 

  1. Palohälytysilmoituksen saatuamme soitamme välittömästi kohteen yhteyshenkilölle ja selvitämme hänen kanssaan tilannetta: Onko yhteyshenkilö itse kohteessa? Mikäli hän on paikan päällä, pyydämme häntä arvioimaan palohälytyksen syytä. Tarkoituksenamme on myös poissulkea vahinkohälytyksen mahdollisuus. Vääriä hälytyksiä voi joskus aiheutua esimerkiksi ruoanlaitosta.

 

  1. Mikäli asukkaat eivät itse ole kohteessa, lähtevät vartijamme selvittämään palohälytyksen syytä. Lähdemme käymään kohteessa siinäkin tapauksessa, jos emme tavoittaisi kohteen yhteyshenkilöä.

 

  1. Mikäli havaitsisimme kohteessa savunmuodostusta tai palamista, olemme välittömästi yhteydessä pelastuslaitokseen Hätäkeskuksen kautta sammutus- ja jälkitöiden hoitamiseksi.

 

 

Asiakkaamme voivat halutessaan luovuttaa Securitakselle kohteen avaimen, jolloin meillä on laajemmat toimintamahdollisuudet palohälytystilanteessa. Sisätiloista alkanutta tulipaloa ei aivan heti pystytä talon ulkopuolelta havaitsemaan, minkä takia olisi sisätiloihin pääseminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tärkeää.