"Hyväksymme tarjouksen. Tarvitsetko vielä allekirjoituksen sopimukseen?" "Tällä kertaa ette pärjänneet hintavertailussa, joten päädyimme toiseen palveluntarjoajaan."
Minulla ei ole koulutusta myyntityöhön, vaan hain osa-aikaiseksi myyjäksi, sain näytettyä kynteni ja paikkani vakinaistettiin. Tällä hetkellä työskentelen Securitaksella myyntipäällikön tehtävässä.
Ennen Securitasta olin mukana suoramarkkinointitoiminnassa, ja silloin tiesin, että myynti on sitä, mitä haluan tehdä. Nautin myyntityön itsenäisyydestä ja erityisesti siitä, että saan itse suunnitella aikatauluni. Minulle on myös tärkeää tietää, että näen itse käteni jäljen esimerkiksi jonkin liikkeen ikkunassa, jonne olen palvelut myynyt.
Myyjän arki on asiakkaiden kontaktoimista. Asiakas voi olla yksikönpäällikön, vartijan tai asiakaspalvelun tarjoama liidi, mutta normaalisti asiakas on sellainen, joka on etsitty kiertelemällä myyntialueella. Asiakkaan tarpeet vaihtelevat hälytysvalvonnan, piirivartioinnin ja pienten laitetarpeiden tai suurten kokonaisuuksien välillä. Isot jutut, joihin kuuluu paljon teknisiä laitteita, palopalveluita, vastaanottohenkilöstöä tai paikallisvartiointia, vievät monesti viikkoja tai kuukausia, kun pienen laitteiston kaupan saa suljettua toisinaan jopa yhdellä käynnillä.
Myyjänä olen päivittäin tekemisissä yksikönpäällikön, asiakkaiden sekä Securitaksen yhteistyökumppanien kanssa. Yhteistyökumppaneilta haetaan tarjouksia asennuksista tai pohditaan jonkin isomman kohteen laitteiston kokoonpanoa. Asiakkailta koetetaan saada päätöksiä annetuista tarjouksista ja pyritään päästä keskustelemaan siitä, mitä uutta Securitaksella olisi heille tarjota. Yksikönpäällikön kanssa käydään läpi sitä, mitä hänen alueellaan toimiva myyjä puuhaa. On päiviä, jolloin edustetaan messuilla palveluita esittelemässä, tavataan asiakkaita, toimitetaan purettuja rikosilmoitinlaitteita asentajille tai jonotetaan vappupalloja maahantuojan toimistolla.
Minulle tärkeää myyntityössä on se, että kahta samanlaista päivää ei tule. Ei edes silloin, kun olen tapaamassa samaa asiakasta, joka kaksi vuotta aiemmin sanoi ei. Pidän siitä, kun joidenkin asiakkaiden kanssa tulee niin läheiseksi, että tiedän heidän perheestään, harrastuksistaan ja kiinnostuksen kohteistaan. Pidän ihmisistä ja ihmisten kanssa tekemisestä, ja siksi koen myyntityön olevan minun kutsumukseni.
Aapo