- Lähdimme työkavereiden kanssa ajamaan aamuvarhaisella kotoa Turusta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Työmatkan määränpää oli Joensuu. Kiirehdin kohti Finnairin lähtöselvitystiskiä kantamusteni kanssa, Mikael Kontkanen kertoo.
- Sitten filmi katkesi kuin vanhassa suomalaisessa elokuvassa loppukohtauksen pyöreään keskustaan, mitään kipua en tuntenut, hän jatkaa.
Kontkanen oli saanut sydäninfarktin ja hänen sydämensä oli kammiovärinässä.
Järjestyksenvalvojat saapuivat elvyttämään
- Saimme hälytyksen valvomon kautta ja lähdimme juoksemaan tapahtumapaikalle kakkosterminaaliin. Kun saavuimme paikalle, oli Finnairin virkailija riisunut Kontkasen ylävartalon paljaaksi ja aloittanut paineluelvytyksen, Securitaksen lentokenttäjärjestyksenvalvojamme Erik Aaltonen ja Jukka Paalijärvi kertovat.
Paalijärvi siirtyi välittömästi jatkamaan paineluelvytystä ja Aaltonen asetti defibrillaattorin eli sydäniskurin Kontkasen ylävartalolle. Defibrillaattori analysoi sydämen toiminnan ja kehotti jatkamaan elvytystä. Paalijärvi jatkoi paineluelvytystä. Defibrillaattori analysoi uudestaan ja antoi iskun. Kontkanen heräsi.
- Havahduin siihen, että kaksi vartijaa oli vieressäni ja ihmettelin, miksi ylävartaloni on paljaana, Kontkanen kertoo.
Hän oli tajuttomana ollessaan nähnyt unta, jossa oli mennyt turvatarkastuksen läpi, käynyt kahvilla ja oli nyt lähtöportilla. Hämmästys oli suuri, kun hän heräsi kakkosterminaalin lähtöaulassa paidattomana.
- Nopeasti alkanut paineluelvytys ja deffan käyttö olivat tehokas yhdistelmä, potilas reagoi hyvin ja rytmi palasi onneksi normaaliksi ja hän tuli nopeasti tajuihinsa, Paalijärvi kertaa tapahtumia.
- Emme uskaltaneet siinä tilanteessa kertoa totuutta, kun potilas tuli tajuihinsa, vaan sanoimme, että hän oli kaatunut ja menettänyt tajuntansa, muistelee Aaltonen.
Kun ambulanssi saapui hetkeä myöhemmin paikalle, oli Kontkanen jo tolpillaan ja pystyi vastaamaan ensihoitajien kysymyksiin.
Kontkanen kuljetettiin sairaalaan, jossa hänelle tehtiin sydämen ohitusleikkaus. Hänellä todettiin sepelvaltimotauti. Kammiovärinään johtavan rytmihäiriön oli aiheuttanut vanha, sydämeen aiemmin tullut ns. hiljainen sydäninfarkti.
Pelastetun ja pelastajien lämmin kohtaaminen
Securitaksella järjestettiin tapaaminen Kontkasen ja lentokenttäjärjestyksenvalvojiemme Aaltosen ja Paalijärven kesken lounaan merkeissä. Paikalla oli myös Securitaksen johtoa.
- Harvemmin sitä kiittää miestä siitä, että tämä on katkonut itseltä viisi kylkiluuta, mutta tässä tapauksessa nöyrin kiitos henkeni pelastamisesta, Kontkanen kiittää tehokkaasta paineluelvytyksestä henkensä pelastaneita Paalijärveä ja Aaltosta.
- Jos sydänkohtauksen piti jossain tulla, oli lentokenttä yksi parhaita paikkoja saada se, osaava apu oli välittömästi lähellä, hän jatkaa
- Hienoa, että saimme tavata ja todeta, että kaikki päättyi onnellisesti, Paalijärvi vastaa.
- Usein jää vaivaamaan, miten potilaalle on käynyt, Aaltonen myös sanoo viitaten aiempiin elvytyksiin, joita on kohdannut.
- Tieto ei yleensä tule meille asti potilaan voinnista jatkohoitoon lähettämisen jälkeen, siksi tämä tapaaminen oli tärkeä ja palkitseva, Aaltonen ja Paalijärvi yhdessä toteavat.
- Minä sain toisen mahdollisuuden, kiitos näiden nuorten miesten. Olin kovassa kunnossa ja luulin, että sydämeni myös, mutta perintötekijät voivat yllättää. Kehotankin näitä vahvoja sukurasitteita omaavien käymään tutkituttamassa sydämensä, Kontkanen lopuksi toteaa.
Ensihoitoyksikkö kiitti ammattimaisesta elvytyksestä ja defibrillaattorin käytöstä
Paikalle saapunut ensihoitoyksikkö halusi myös kiittää erinomaisesta elvytystyöstä ja ensihoitomestari Katariina Koivisto lähetti Finnairin kautta kiitokset järjestyksenvalvojillemme:
”Teidän vartija oli onnistunut Helsinki-Vantaan lentokentällä elvytystilanteessa defibrilloimaan kammiovärinän. Eli oikeaoppista defibrillaattorin käyttöä ja potilaan kuolettava rytmi saatiin käännettyä. Paikalla olleet ensihoitajat haluavat välittää hänelle kiitokset hienosta ja ammattimaisesta toiminnasta. Elvytys tapahtui T2 lähtöaulassa 11.9. noin klo 6.
Katariina Koivisto
Ensihoitomestari
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos